Valikko Sulje

Blogi

Kaikilla on kiire

Kiire on yleisin syy, johon vedoten yrityksen kehitystoimenpiteitä joudutaan siirtämään tuonnemmaksi. Talvella ne siirtyvät kesälomien jälkeiseen aikaan, ja kesälomien jälkeen samat asiat siirtyvät taas talveen. Kun on niin kiire, ettei mitään kehitysasioita voi esille ottaa.

Turhan kiireen ehkäiseminen on laadun ja tuottavuuden parantamisen yksi tärkeimmistä välitavoitteista. Kiireellä ei ole taipumus vähentyä itsekseen. Kiire tuppaa lisääntymään, ellei asialle tee jotakin. Kiirettä ei voi myöskään poistaa kertaheitolla, vaan vaiheittain, askel kerrallaan. Kun ensimmäisen askelen ottaa tänään, ja jatkaa jonkin aikaa, kiire alkaa vähenemään tuntuvasti.

Kuinka paljon turha kiire aiheuttaa ongelmia? Virheitä ja niiden korjaamisia, väärinymmärryksiä, muutostietojen unohduksia, hämmennystä, ylimääräistä liikkumista ja siirtelyä ja materiaalihukkaa ja viimetinkaa ja myynnin menetyksiä ja reklamaatioita ja ties mitä.

Yhdellä ei ole aikaa kertoa eikä toisella aikaa kuunnella. Kiire on sisäisen viestinnän onnistumisen este. Tarttumalla kiireeseen ja kiireen juurisyihin myös viestintä saadaan pelaamaan paremmin.

Kannattaisiko pysähtyä hetkeksi? Ensimmäiset parannukset, joiden avulla ehkäistään kiirettä, eivät vaadi juurikaan aikaa. Kysymys on paremminkin tahdosta. Mutta hetkeksi on pysähdyttävä, mieluummin porukalla. Ensin voi toteuttaa vaikkapa pienimmän mahdollisen muutoksen, joka vähentää kiirettä.

Muuten, kiireen vähentämistä voi harjoitella vain silloin, kun on kiire. Kestävät toimintamallit testataan todellisissa olosuhteissa.

Pienistä puroista kasvaa iso virta. Kiireessä ja sen vähentämisessä.

Kaikilla on kiire

Kiire on yleisin syy, johon vedoten yrityksen kehitystoimenpiteitä joudutaan siirtämään tuonnemmaksi. Talvella ne siirtyvät kesälomien jälkeiseen aikaan, ja kesälomien jälkeen samat asiat siirtyvät taas talveen.…

LUE LISÄÄ

Osallistava johtaminen vapauttaa voimavaroja

Vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa palveluhenkilöstö kyselee ja kuuntelee, tekee havaintoja ja ottaa vastaan kehitystyön kannalta arvokkaita signaaleja. Jokainen on paras asiantuntija oman työnsä parantamisessa. Tarkkavaisuus omaa…

LUE LISÄÄ