Valikko Sulje

Blogi

Säännöt, käskytys vai osallistaminen?

Silmiini sattui erään mainostoimiston tarjous: Teemme yrityksenne henkilöstölle pelinsäännöt!

Tässä tapauksessa taustalla näytti olevan ajatus siitä, että kun  yritykselle laaditaan pelinsäännöt, kaikki lukevat ne ja toimivat sitten sääntöjen mukaan.

Pelinsääntöjä toki tarvitaan, joissakin asioissa. Esimerkiksi, jos kaikki eivät noudata sovittuja työaikoja tai työturvallisuutta lyödään laimin, tarvitaan sääntöjen kirkastamista.

Sääntöjä laatimalla ei kuitenkaan kehitetä palveluyrityksen kilpailukykyä kestävällä tavalla. Tarvitaan osallistamista ja sitouttamista. Kun henkilöstö osallistuu, oppii, onnistuu ja innostuu oman työnsä parantamiseen ja helpottamiseen, alkaa yrityksessä uusi aikakausi. Asiakkaat saavat parempaa palvelua, sählingit ja ylimääräinen kiire vähenevät, tuottavuus paranee ja sisäinen yhteistyö vahvistuu. Itseohjautuvuuden myötä johtaminen helpottuu kaikilla tasoilla. Mennään kohti uutta, parempaa palvelukulttuuria.

Kokemus on osoittanut, kuinka merkittävän voimavaran henkilöstö muodostaa laadun ja tuottavuuden parantamisessa. Lean-filosofiassa korostetaan, kuinka jokainen on paras asiantuntija oman työnsä parantamisessa.

Esimerkiksi laatuohjeiston toimivuuden edellytys on, että sisältöön sitoudutaan ennen ohjeiston käyttöönottoa. Sen sijaan, että yritetään sitouttaa ja  sitoutua jälkikäteen.  Osallistuminen sisällön laatimiseen on paras mahdollisuus sitoutua.

Palveluyrityksen toiminnan laatua ja tuottavuutta ei voi kehittää yksipuoliseen käskytysjohtamiseen tai ylhäältä annettuihin sääntöihin tukeutuen. Kun pelinsääntöjen kirkastamista on tarvittu, on henkilöstö yhdessä laatinut sääntöjen sisällön ja sopinut sääntöihin kirjattujen asioiden noudattamisesta. Yhdessä sopiminen toimii.

 

Säännöt, käskytys vai osallistaminen?

Silmiini sattui erään mainostoimiston tarjous: Teemme yrityksenne henkilöstölle pelinsäännöt! Tässä tapauksessa taustalla näytti olevan ajatus siitä, että kun  yritykselle laaditaan pelinsäännöt, kaikki lukevat ne ja…

LUE LISÄÄ

Kaikilla on kiire

Kiire on yleisin syy, johon vedoten yrityksen kehitystoimenpiteitä joudutaan siirtämään tuonnemmaksi. Talvella ne siirtyvät kesälomien jälkeiseen aikaan, ja kesälomien jälkeen samat asiat siirtyvät taas talveen.…

LUE LISÄÄ